donderdag 16 juli 2009

Veiligheid in Colombia



update 8 juli 2010: zie veiligheid 1e halfjaar 2010 Medellín.


Mijn verhaaltje is natuurlijk altijd gebaseerd op persoonlijke indrukken, opgedaan in de tijd dat ik hier woon in Medellín.
Allereerst : lees vooral datgene wat Buitenlandse Zaken over Colombia schrijft. Dat is een genuanceerd verhaal. De veiligheid in Colombia is weliswaar verbeterd, zeker in Medellin en directe omgeving. Maar Colombia is en blijft een gevaarlijk land. Colombia is qua geweldsniveau te vergelijken met Congo of Irak en in een aantal regio's is het hier veel erger dan Irak. Colombia telt tussen de 3 en 4 miljoen vluchtelingen. In 2008 kwamer er circa 380.000 mensen bij, bron UNHCR, Global Trends. (PDF-document)
En zie ook: Colombiareports van 16 juni 2009.
En mensen slaan niet voor niets op de vlucht. Het land heeft de meeste doden te betreuren als het om bermbommen gaat (1100 per jaar).
Dus altijd opletten. Reis niet 's avonds en in de stad zorg altijd voor 10.00 uur binnen te zijn. We hadden ook een dreigbriefje gehad om na 10.00 uur niet naar buiten te gaan. Nou dat doen de meeste mensen hier toch al niet.
Overigens was de verdere inhoud van die dreigbrief (die hier wel vaker rondgaat) niet zo fraai, vooral niet voor specifieke doelgroepen.
Maar zoals gezegd hier in Medellin is het in een aantal wijken redelijk veilig.

Laat je altijd goed informeren.

Maak nooit de fout Medellin met Rotterdam te vergelijken. Dan onderschat je de problematiek gigantisch.
Ik zal hier verder niet in details gaan, maar de afgelopen 4 dagen ben ik vaker met geweld en bedreigingen geconfronteerd als in de 59 jaar daarvoor in Nederland. Dus geen illusies svp. 

Ook in Medellin kan het behoorlijk gevaarlijk zijn in sommige wijken. Eind januari en februari zijn hier nog tientallen doden gevallen in 1 weekend bij een strijd om de macht tussen verschillende bendes. Eerder schreef ik al: toevallig hoorde ik , dat er in Medellín in het eerste halfjaar 2009 800 doden door geweld om het leven zijn gekomen. Goed mogelijk, maar het kan ook meer zijn, want van sommige moorden hoor je verder helemaal niks en is de politie vaak ver te zoeken. De moorden waren soms ook erg dichtbij, naasten of geografisch, vlak om de hoek.

Een voorbeeld uit t dagelijks leven. Een tijdje geleden vroeg ons neefje waar de moeder van mijn vrouw was, zijn overgrootmoeder. Die is dood, vertelden we. Het neefje (4) vroeg: "En wanneer is ze vermoord? " Toen moesten we uitleggen, dat er ook mensen zijn die op een natuurlijke wijze doodgaan, zonder geweld. Het geweld zit hier dus al snel tussen de oren.

Nog een voorbeeld. Ik kreeg onlangs aanvullende informatie van een pastoor tijdens een mis voor een overledene. De overledene, een nicht van mijn vrouw, is "gewoon" aan kanker overleden. De pastoor vertelde tijdens de mis over het geweld in Medellin en omgeving. En vertelde over het feit, dat hij die dag al voor 3 mensen een mis had opgedragen, die door geweld om het leven waren gekomen. En hij vertelde dat er in zijn kerk dit jaar wekelijks tussen de 18 en 22 mensen werden herdacht, die door het geweld om het leven waren gekomen. En zei dat er te weinig aan gedaan werd om de mensen te beschermen. Daar wordt hier verschillend over gedacht. Moeilijk te beoordelen.  Toen we later wegliepen bij het crematorium stond familie van de volgende overledene te wachten, met de kist. Een klein groepje mensen was het. Het was voor de crematie van een jong meisje. Vermoord. Waarom, ach wie zal het zeggen?
Bij dergelijke ceremonies durven veel mensen niet te komen: bang, dat er nog meer geweld op de begrafenis zal plaatsvinden. Geen zeldzaamheid.

Cijfers over moorden. Op jaarbasis is dat dus circa 1000 doden, alleen in Medellin (circa 2.7 miljoen inwoners) en alleen in zijn kerk. Overigens wel de belangrijkste kerk voor deze missen in Medellín. Zou je dat naar Nederland vertalen met 16.5 miljoen inwoners , dan zouden er in Nederland per jaar 6100 moorden plaatsvinden. Het waren er in Nederland in 2008 totaal 159.
Dus hier zijn ongeveer 40 keer zo veel doden door geweld als in Nederland, gemeten naar het aantal moorden/inwonertal. En dat merk je , omdat de doden dan erg dichtbij vallen, geografisch, maar ook inde kennissen/familie kring.

Belangrijk advies . Luister altijd heel goed naar je familie, of je vrienden of bekenden aldaar en ga nooit alleen een wandelingetje maken door een mooi stukje natuur. Want juist waar die natuur zo mooi is... Dus altijd met vrienden of familie.

Klik hier voor een document van Reliefweb van 24 juni over de situatie in Ituango, een dorpje waar we op 26 juni in de buurt kwamen. Toen waren er nog 56 mensen gevlucht voor de FARC. Vermoedelijk hebben we een aantal van die mensen (kinderen vooral) gezien, levend in plastic krotjes langs de kant van de weg. Zie het verslag van onze reis naar Tolú.
Op 10 juli in El Colombiano een bericht uit Ituango, circa 80 km ten noorden van Medellín dat een fraai voorbeeld geeft van de situatie hier. Klik hier.
Aantekening hierbij voor de mensen die dit gaan lezen en enig Spaans kennen: een "vereda" is hier in het (Colombiaanse ) Spaans een pad met een aantal huizen erbij.


11 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoe is de situatie nu? Mijn vriend is half Colombiaans en gaat ieder jaar een of twee maanden. Zijn familie woont in Bogotà en zijn oma drie uur rijden daarvandaan (geen idee waar!).

Ik zou zo graag een keer mee gaan naar zijn roots! Hij vertelde me wel dat zijn opa en oma een bewaker hebben en dat hij een paar jongens moest neerhoeken als we uit zouden gaan. Verder was het gewoon "heel veilig" en zijn familie behoorde tot zes (de wijken waar ze wonen of zo? Ik raakte er niet echt door geïmporteerd, maar schijnbaar geeft dat aan hoe veilig het is?)

Mijn ouders vinden het desondanks niet verantwoord als ik ga, maar ze leggen de beslissing bij mij neer. Hoogblond als ik ben heb ik dus wat research gedaan en kwam ik hier terecht. Hoe veilig is Colombia voor mij? Alvast bedankt!

Omega zei

Beste...,

Colombia is een heel ander land dan Nederland of Spanje bv. Dus als je het land en de wijk waar je zit niet goed kent, dan kan je je niet vrij bewegen. Cundinamarca, waar Bogotá in ligt is veilig. Er is geen FARC of ELN. Wel andere boeven, maar die hebben hun gewone kloffie aan.
Voor Bogotá en Medellín is de veiligheid voor jou heel erg afhankelijk van waar je bent en met wie je omgaat.
De meeste Colombianen wonen in heel erg arme wijken. En dat zijn dus precies de wijken waar het erg gevaarlijk is. Zeker voor buitenlanders. Meestal waarschuwen ze dan de bende die over de wijk heerst dat jij eraan komt en dat ze je niks mogen aandoen. En dat gebeurt dan ook niet. Maar zo maar wat alleen gaan wandelen kan dus niet.

Het is dus heel erg belangrijk dat je degene met wie je naar Colombia gaat heel erg goed kent. En let wel op dat je niets maar dan ook niets met drugs te maken moet hebben.
Er zijn 2 dingen waar je in Colombia je leven mee in de waagschaal stelt: betrokkenheid bij drugs. En nr 2 niet weten met wie je omgaat. Nooit drankjes, eten of zelfs papiertjes aannemen van vreemden. En als je hier komt altijd onder begeleiding reizen. Geen domme dingen doen. En altijd heel goed nadenken of iets wat je gaat doen ook wel verantwoord is. Een ander zal dat niet voor je doen. Om een voorbeeld te geven: mensen doen alles om geld te verdienen. Te goeder trouw. Dus zeggen ze dat ze je bv met een boot ergens naar toe kunnen brengen voor weinig geld. Het zijn 90% allemaal goede mensen hoor: maar ze doen alles oom wat geld te verdienen, dus ze zeggen ook dat ze iets kunnen wat ze helemaal niet kunnen. Die boot is bv lek, of totaal niet geschikt voor open zee. Goedkoop kan dan heel erg kostbaar worden. Ga altijd in zee (letterlijk en figuurlijk) met professionele organisaties.

Het zijn maar voorbeelden hoor, maar dit is een heel ander land.

Het verkeer is het gevaarlijkst voor toeristen. Stoppen niet voor voetgangers. Tot nu zijn er 800 voetgangers doodgereden in 2011 alleen al in Bogotá. Wegen zijn vaak slecht en de mensen rijden alsof ze nog nooit een rijles hebben gehad en de auto voor het eerst besturen.
Als je geen ervaren globetrotter bent en weinig weet van het leven hier, zoals jij, dan zal je altijd in gezelschap moeten reizen. Niet voor de FARC, maar wel omdat alles hier heel anders is en jij niet let op de dingen waar je wel op moet letten.

En als je dat allemaal goed hebt overwogen en besluit toch te komen: Colombia is een heel mooi land met heel veel vriendelijke mensen. Gastvrij, ontzettend gastvrij en voorkomend. Ook al weten ze vaak niet hoe het hoort : daar moet je doorheen kijken. De helft van de bevolking is arm vergeleken bij NL. Arm in scholing, educatie. Veelal slecht gealfabetiseerd, en ongemanierd, maar dat is dus omdat ze het gewoon niet anders weten.
En het zal dan voor jou een heel nieuwe ervaring zijn om dit gekke land (Locombia) te bezoeken.

Anoniem zei

Hartstikke bedankt voor de reactie! Het betekent erg veel voor mij dat u zoveel moeite heeft genomen me te antwoorden!

Ik vertrouw mijn vriend, en deze Kerst komt er wat familie van hem over, dus ik ga eerst eens kijken hoe dat verloopt en hoe aangenaam en betrouwbaar deze mensen zijn. Ik zal uw woorden zeker in mijn beslissing meenemen! Colombia lijkt me zo geweldig mooi, en tegen de tijd dat we getrouwd zijn zou ik zelfs wel willen overwegen er te gaan wonen. De familiebanden van mijn vriend met zijn Colombiaanse familie zijn zó sterk. Prachtig om te zien.

Nogmaals bedankt.

Anoniem zei

Beste Omega,

Bedankt voor je snelle, uitgebreide antwoord. Dat doet me erg veel! Ik zou enorm graag eens gaan en deze informatie neem ik zeker mee in mijn besluit.

Ik geloof dat Locombia (wat een vinding!) een prachtig land is en wil het heel graag eens met mijn eigen ogen zien. Misschien vind ik het wel zo mooi dat we naar Colombia emigreren als we getrouwd zijn!

De banden tussen mijn vriend en zijn familie zijn enorm close, een heel mooi gegeven.

Nogmaals bedankt. Het gaat u goed. Ik kom zeker nog vaker terug om wat meer artikeltjes te lezen!

Pieter Cronen zei

Beste mensen.

Hoe veilig is Medellin op dit moment? Een vriendin heeft mij gevraagd langs te komen. Ze woont in de wijk "Boston".

Alvast bedankt,

Peter

Omega zei

Boston heb ik 2 jaar gewoond. Grenst ook aan Caicedo en dat is beslist een onveilige buurt. Sommmige straten in Boston zijn onveilige straten, vooral na 19.00 uur. Andere straten of delen van straten kan je rustig tot 23.00 rondlopen. Maar ik zou dat niet doen. Na 20.00 uur altijd een taxi nemen
Omega

Marjolein zei

Ik vraag mij ook af, net als de andere reacties, hoe veilig het nu is. Ik ga van januari tot en met maart naar Colombia voor onderzoek naar goudzoekers, en zal mij dan bevinden in Tado, onder Quibdo.
Ook ik ben blond met blauwe ogen, maar heb wel al eerder gereisd in Panama, Nicaragua en Costa Rica. Daarom houd ik sowieso rekening mee dat ik niet meer reis als het donker is en bepaalde wijken en gebieden ontwijk. Maar verder zou ik graag nog wat meer tips en een idee van de veiligheid hebben van het gebied waar ik heen ga. Alvast bedankt!

Omega zei

Beste Marjoleijn,

Ik kan je helaas geen specifiek advies geven over Tado. Choco is een lastig departement. Veel para´s, guerrila en leger. Deels (aan de kust) wel veilig. Maar Choco staat op zich niet als veilig bekend. Vraag is wel of je daar veel last van zult hebben, Ga je alleen? Je zal toch wel mensen moeten kennen en vertrouwen daar voor je aan zoiets begint. De landen waar je wel geweest bent, zijn toch andere landen.
Hier in Medellín lopen heus wel meer blonde mensen (Amerikanen of Nederlanders) rond. Maar vaak wel samen met andere mensen.

Ik denk dat er heel veel van afhangt hoe je je zelf gedraagt. De mensen zijn enorm vriendelijk als ze zien dat er een buitenlandse vrouw daar serieus interesse heeft voor hun werk, Hoewel de mijnbouw... Hebben geen beste naam vaak.
Ik durf het je zo niet te zeggen. Ik heb alleen ervaring met een dorpje aan de kust en dat was 100% veilig. Veel veiliger dan Medellin. Maar dat is zeker niet exemplarisch voor Choco.

Marjolein zei

Dank voor je snelle reactie. Omdat het binnen het project van mijn supervisor valt, heb ik via haar een netwerk van mensen in Tado, die daar ook mijn contacten zullen zijn. Deze mensen ga ik in december al in Nederland ontmoeten en zijn volledig te vertrouwen. Ook spreek ik spaans wat denk ik wel een pluspunt is.
Ik ga wel alleen, maar hoop vooral veel met mensen te zijn uit die omgeving en van die organisatie. (ik geloof dat een vestiging van hun organisatie Oro Verde zich in Medellin bevindt)
Ben een beetje uit het veld geslagen door een bericht van de ambassade die mij aanraden het te heroverwegen omdat er in dit gebied in augustus een leider van de ELN is doodgeschoten door het leger. Maar aan de andere kant denk ik dat ik op zich in Tado zelf, met de contacten van deze organisatie, redelijk veilig zal zijn. Maar vind het gewoon super lastig in te schatten! Heb je enig idee hoe ik daar kom vanuit bijvoorbeeld Medellin en hoe lang dit duurt?
Super bedankt voor je reactie nogmaals, super bruikbaar om dit soort dingen te horen van iemand die uit het gebied komt!

Groetjes,

Marjolein

Omega zei

Je moet bedenken dat ik in Medellin woon, een heel grote stad met 2.5 miljoen inwoners. 120 km verderop (hemelsbreed) is Choco. En het is voor mij altijd heel vreemd dat je hier in een moderne stad woont en 120 km verderop Indianen wonen, vaak onder bittere omstandigheden. En dat daar dus gewoon een gigantisch oerwoud is.
Maar ik zou niet willen zeggen, dat ik in hetzelfde gebied woon, waar jij naar toe gaat. De tegenstellingen zijn erg groot hier. Ik heb gewoon brood met pindakaas ´s-morgens en mensen 120 km verderop moeten maar zien of ze die dag wel drinkbaar water hebben.
Overigens is ook in Medellín armoede en zijn problemen soms groot. Maar dat staat in geen verhouding m.i. tot de problemen in de regio. Choco is één van de armste departementen van het land.

Van Oro Verde heb ik gehoord. Op TV is er aandacht aan besteed. Er zijn hier heus wel mensen die zich om het milieu bekommeren. Helaas nog te weinig.

Ik heb even gekeken op de kaart en om daar te komen moet je eerst van Medellin naar Manizales. Dat kan met de bus en is veilig. Je kan het ook vliegen. Duurder natuurlijk, maar dat is aan jou. In dat gedeelte is nauwelijks guerrilla of zo. Het is een Manizales is ook een normale stad, met minder geweld zelfs dan Medellin. Dat kost je een halve dag reizen.

Tado is via de weg te bereiken vanuit Manizales. Dat is 200 km. Hoe die weg is weet ik niet. Maar de wegen zijn daar vaak slecht.
Als je kan reizen per vliegtuig is dat aan te bevelen lijkt me. En je doet er over de weg minimaal 5 uur over. En daar is dus wel guerrilla en ander volk.

Ik raad je wel aan, dat als je dingen ziet die niet kloppen gewoon door te lopen en altijd doen of je niets ziet. Dat is het meest veilig voor jezelf. Je moet rekenen dat de overheid hier niet altijd de baas is. Iets wat heel normaal is in grote delen van de wereld. En dat zelfs de politie niet altijd te vertrouwen is. Ga af op je vrienden. Luister naar hen. Daar heb je veel meer aan.

Ik persoonlijk vind het heel wat dat je zo´n tocht gaat maken. Ik denk dat het voor jou een enorme ervaring zal zijn.

Het kost je dus (minimaal) 2 dagen vanuit Medellín, mits de wegen goed zijn.

Succes. Je kan me ook schrijven naar orwell1984@live.nl

@nike zei

Ik woon in Barranquilla Norte

Is Colombia gevaarlijk? Onder begeleiding NEE.

Alleen op stap als buitenlander in Colombia, ga gewoon naar een winkel en koop het AL DIA dagblad. Hier in Barranquilla wordt er geen discussie geplaatst, enkel de trekker wordt overgehaald. Dat is de realiteit.

Colombia is een zeer mooi land.
- Leer goed Spaans.
- Ga met 2 personen op stap.
- Steek wat geld in je schoenen.
- Nooit met een dure GSM op straat
- Het wegverkeer is gevaarlijk.
- Taxi's zijn oplichters.
- Zorg dat en Pa en Ma thuis een Western Union kantoor in de buurt hebben.

Bogota is voor mij de gevaarlijkste grootstad.
Waarom woon ik in Barranquilla? ik ben getrouwd met een Colombiana.