dinsdag 21 juli 2009

Vrouwen in Colombia en verkrachting

update 12 april 2010


Ja hoor het NOS-journaal heeft weer eens item over Colombia: met mevrouw Marjon van Royen die het altijd presteert om met een rot verhaal over Colombia te komen. Het echte nieuws (de band van Correa met de FARC) wordt de Nederlander netjes onthouden.
En voor de rest maakt onze vaste correspondent voor 32 Latijns-Amerikaanse landen copietjes uit Colombiaanse kranten en presenteert dat als nieuws. En dat allemaal in publieke functie. Ze krijgt er zelfs (publiek) geld voor.
Tja zo gaat dat bij de NOS. In het land der blinden is een blondje koningin. Nou ja blond, geverfd blond.
Inmiddels (12 april 2010) nog verder mijn licht zo hier en daar opgestoken: er bestaan hierover in Colombia geen harde cijfers. Het is gewoon allemaal uit de duim gezogen dus door die correspondent van de NOS.
En het is nog erger dan ik dacht met die dame: lees ook de blog speciaal over haar manier van werken. Ons aller Theo van Gogh had ook een leuk stukje over haar . De verwijzing staat op de blog hier.

Ik had het verhaal over die verkrachtingen wel eens eerder gehoord: "in Colombia worden van heel Zuid-Amerika de meeste vrouwen verkracht ". Ja ja. Waar dat verhaal vandaan komt wordt nooit duidelijk. Een beetje verdacht dus.
Vergelijkende cijfers zijn er niet, er zijn ook allerlei wetenschappelijke bezwaren om met dit soort gekrakeel op de TV te komen maar de NOS komt nu eenmaal graag met rot nieuws over Colombia.
Er zijn geen vergelijkende statistieken over, en wat doen we met de aangiften, Het aardige is namelijk dat juist in Colombia hier de laatste tijd veel aandacht aan wordt geschonken, in de zin dat de meisjes aangifte moeten doen.
En hoe meer aangiften, hoe meer verkrachtingen. Overigens is er een vergelijkbaar proces in Spanje aan de gang m.b.t vrouwenmishandeling: men spreekt er meer openlijk over.
En ik heb gehoord dat vrouwenmishandeling en verkrachtingen in Bolivia nog vele malen erger is dan hier: alleen vindt daar helemaal geen aangifte plaats. Maar ja, ik heb ook geen betrouwbare cijfers. Het verschil is alleen dat ik dit soort onwetenschappelijk gekrakeel niet bij de NOS kwijt kan.
Update 19 november: in Bolivia wordt verkrachting zelfs op de TV vertoond . Weer eens informatie uit De Morgen, een Belgische krant. Opvallend, dat de Morgen veel meer nieuws brengt over Latijns-Amerika dan de Nederlandse kranten. Hier het artikel.
En hier nog een artikel over (seksueel) geweld tegen vrouwen in Bolivia. Kortom even googelen en je ziet dat het in Bolivia niet fantastisch gesteld is met de positie van de vrouw.

Als we het over kindermisbruik hebben: er is een Latijns-Amerikaanse President die jarenlang zijn stiefdochtertje heeft misbruikt: President Daniel Ortega. Maar daar hoor je mevrouw van Royen niet over : het past kennelijk niet in haar politieke straatje. Duizenden Zuid-Amerikaanse vrouwen demonstreren als die vent het durft een ander land te bezoeken. Want die vinden dat zo'n pedofiel in de bak hoort en geen President mag zijn.

1 opmerking:

Mariano Slutzky zei

klopt, ik heb mij ook geergerd aan dat berichtgeving. Het maakte zo'n indruk op mij 9van de 10 vrouwen zouden te maken hebben met seksueel geweld. Ik was in mei in Colombia en vond dat overdreven.
Ik mailde meteen met een kennis in Bogota die voor een vrouwenorganisatie tegen seksueel geweld bij "desplazados" werkt genaamd Sisma.
Er zijn geen statistieken over seksueel geweld in Colombia, vertelde ze. Van Rooyen duimt zo'n bericht uit haar duim of ze neemt "nieuws" van anderen klakkeloos over.