zaterdag 20 februari 2010

Blauw Haar

Naar de kapper. Vorige week een klein kapperszaakje in de stad binnengestapt. Aan La Playa. Gewoon proberen. Want naar een kapper gaan is riskante business. Waarom, dat komt nog. Zeker voor vrouwen als er met kleurtjes gewerkt gaat worden.
Voordat ik verder ga met het verhaal even ter toelichting. Het beroep kapper wordt alom uitgeoefend. Heel veel vrouwen zijn kapper.
Er zijn opleidingen voor mensen die werk-gericht zijn. Als je als werkzoekende goed oplet kan je dit soort opleidingen voor weinig geld krijgen. Soms zelfs gratis omdat het door de gemeente wordt bekostigd. Een heel goede zaak: er is gewoon te weinig regulier werk en veel mensen zoeken allerlei mogelijkheden geld te verdienen.
En opleiding voor kapper is redelijk kort en de investeringen zijn gering.

Gevolg: je ziet overal kappers. En knippen is goedkoop. De eerste en belangrijkste klanten voor de kapper zijn haar eigen kinderen. Dat bespaart geld: iedere keer 3500 pesos, dus met 2 kinderen 7000 pesos per maand. Dat is (zeer sober) eten voor 1 dag voor 1 gezin.
Dat er veel kappers zijn brengt ook risico's mee voor de klant. De kwaliteit van de kapper verschilt nogal. En dat heeft soms niet zo veel met de prijs te maken.
Je kan wel zeggen dat het knippen langer duurt, naarmate je meer betaalt.
Mijn vrouw is een keer een hele dag weggeweest bij een thuiskapper om vervolgens met blauw haar terug te komen, Het is er uiteindelijk uit gegaan, gelukkig. Maar dat krijg je als je naar iemand gaat die zegt dat ze haar kan verven en....
We hebben wel gelachen. Want wat moet je anders? Vanzelfsprekend vele excuses ontvangen, het is en blijft een lieve vrouw, maar ze mag niet meer verven.

Terug naar mijn bezoek aan de kapper op La Playa. Op zijn verzoek schrijf ik hierbij dat de kapperswinkel "Venus" heet. Ik nam plaats achter een grote spiegel. Hartstikke schone spiegel en ik keek zo via de spiegel op La Playa. La Playa is dus niet het strand hier. Medellín heeft geen strand, maar sommige jongedames lopen er wel zo bloot bij alsof ze op het strand lopen. Wellicht dat de naam La Playa daarvandaan komt.
Qua locatie een eersteklas kapper dus.
Wat echter ook opviel: er was waar ik zat geen spoelbak. Kennelijk was er nog niet zoveel geld in het laatje gekomen dat daarin geïnvesteerd kon worden.
Mijn haar werd natgemaakt met een spuitbus, gekamd en daarna minutieus geknipt.
De jonge kapper was een vakman. En dat is geen grapje. Haar voor haar werd precies goed geknipt. En ik heb het geluk dat ik nog meer haren heb dan vingers. Dus hij was wel even bezig.
Het resultaat was erg mooi. Het viel me wel op, dat ik er, naar mijn smaak, ook mooier haar door gekregen had. Ik kreeg hierbij een "je ne sais pas pourquoi"-gevoel.

Thuisgekomen was mijn vrouw erg tevreden over het knipwerk van de jongen.
Ze vroeg echter wel: "En waarom heb je je haar zo donker laten verven? " En toen wist ik het, alles viel bij mij op zijn plaats: de spuitbus!! Overigens ga ik wel terug naar die kapper. Leuke man: gisteren kwam hij nog speciaal de winkel uit hollen om me een hand te geven. Net een dorp.

Geen opmerkingen: